یک بچه

یک بچه

خانه‌ی امنِ مجازی محمد بیژن
یک بچه

یک بچه

خانه‌ی امنِ مجازی محمد بیژن

راهنمای گام به گام ازدواج – قسمت چهارم: خواستگاری

نویسنده:مهدی صالح پور http://dorbargardoon.ir/



کسانی که تازه وارد کلاس شده اند، بهتر است بروند جزوه را از اول بخوانند که پس‌فردا اشتباهی ازدواج نکنند و مهریه شان را از ما طلب نکنند! اگر نیت کرده، خودتان را شناخته و فرد مورد نظر برای ازدواج را انتخاب کرده اید، بیایید با هم مجازی به خواستگاری برویم.

بر خلاف تصور عموم، خواستگاری آن بخش ۱۰ دقیقه ایِ گفتگوی پدر و مادرها در مورد آب و هوا و بعد رفتن سر اصل مطلب و تعیین مهریه نیست!به آن مراسم بله برون گفته می شود که بعد، در موردش مفصل تر توضیح خواهیم داد. خواستگاری، همان آشنایی اولیه است. امروزه مجموعه آشناسازی طرفین ماجرا با هم را خواستگاری گویند.

چه سنتی وارد چرخه ازدواج شده باشید و چه مدرن؛ بالاخره یکی باید با یکی هماهنگ کند تا طرفینِ درگیرِ ماجرا همدیگر را ببینند. عکس وایبر و اینستاگرام و وبلاگ و شبکه های اجتماعی و شنیدن، کی بود مانند دیدن؟ قبل از هر چیز، هم را ببینید. این را عاجزانه از کسانی طلب می کنیم که تا قرار می شود با یک نفر ازدواج کنند، وبلاگ و اینستاگرام و عکس های وایبر و… طرف را رصد می کنند؛ بدانید و آگاه باشید آدم ها از آنچه در اینترنت می بینید، نزدیک ترند!

قدم اول در مجموعه اقداماتی که در این مقاله به اختصار خواستگاری نامیده می شود؛ رد و بدل کردن شماره است. کلا باید یک شماره رد و بدل بشود. حالا چه شماره ای مهم نیست! اگر عمو و خاله و دوست و آشنای خاصی طرف را معرفی کرده، قبل از شماره مامانش، شماره خود طرف را بگیرید. اگر هم مثل خیلی ها شماره طرف را قبل از شماره مامانش داشتید که چه بهتر! قبل از هر چیز هم را ببینید.

در روایات غیرمعتبر توصیه شده برای شناخت دختران، باید در سه حال دیدشان: بعد از حمام، بعد از خواب، بعد از گریه! البته که این امر با توجه به رعایت شئونات اسلامی خیلی امکان‌پذیر نیست. از خانم ها بعد از حمام یک عکس با حجاب و لباسِ کامل هم پذیرفتنی ست. عکس های بعد از خوابشان را ترجیحاً نبینید. برای خاطر خودتان می گویم! این مسئله بیشتر برای سنجش حجم مواد آرایشی و کیفیت مواد مورد استفاده بوده و ارزش دیگری ندارد. البته در شرع و عرف، آپشن های دیگری هم در نظر گرفته شده که خیلی توصیه نمی شود. چون هیچ دختری حاضر نیست بدون لباس جلوی پسری حاضر شود که عیب و ایرادش مشخص شود. مشکل عقلی نداشته باشد، ملاک، کلامِ خود فرد است. والا!

البته این مسئله‌ی دیدن بالعکسش هم صادق است؛ یعنی شما پسر را بعد از حمام و خواب و گریه باید ببینی. اما از آنجا که مرد گریه نمی کند و به جایش قدم می زند(!)، و از آنجا که بعد از حمام و از همه مهم‌تر خواب هم صلاح نیست به هیچ شکلی دیده بشود(!)، توصیه می شود با ایشان ارتباط تلفنی برقرار کنید. چون اخلاق خیلی مهم تر از هر چیز دیگری است. یک پسر اگر اخلاق خوب داشته باشد، دیگر بقیه چیزها از حیز انتفاع ساقط می شوند. (این مورد در مردان متولد ماه اردیبهشت کاملاً متفاوت است. اگر مطمئن شدید فرد مورد نظر یک مردِ اردیبهشتی ست، چشم بسته بپذیرید. توضیح مترجم!)

علی ای حال؛ قبل از هر چیز هم را ببینید. پسرها دخترها را در حدی که وجدان خودشان رضایت بدهد؛ و دخترها هم پسرها را از دریچه ی اخلاق! بعد که هم را یک قدم جدی تر پسندیدید، می رویم سراغ مباحث بعدی. داستان خواستگاری بیشتر از یک جلسه نیاز دارد. خیلی خودجوش شما را به جلسه بعد دعوت می نمایم!