یک بچه

یک بچه

خانه‌ی امنِ مجازی محمد بیژن
یک بچه

یک بچه

خانه‌ی امنِ مجازی محمد بیژن

هواوی؛ تولید کننده ای که همیشه یک جای کارش می لنگد!



جنس بنجل! بخوانید بُنجُل. این همان کلمه ای است که بیشتر ما وقتی می شنویم، ناخودآگاه به یاد محصولات چینی می افتیم. محصولاتی که زمانی بازار ایران را تسخیر کرده بودند. هرچند اکنون هم تا حدودی همینطور است. با این تفاوت که دیگر همه محصولت چینی بد نیستند. اکنون شاید اگر به کسی بگویی که جنسی که خریده ای چینی است و مطمئن نیست، از آن دفاع می کند و می گوید همه اجناس چینی بد نیستند. درجه بندی شده اند. راست می گوید. اما آیا وقعاً جنسی که من دارم درجه یک است؟

این مقدمه ای بود برای به چالش کشیدن تولیدکننده ای که در سالهای اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. تولید کننده ای که اصالتاً چینی است و به نوعی همه ایرانی ها قبولش دارند. بهتر است بگوییم بیشتر ایرانی ها. اما… با یک بچه  همراه باشید!

به نقل از ویکی پدیا، دانشنامه آزاد:

شرکت فناوری هوآوِی (به انگلیسی: Huawei) شرکت چند ملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شن‌زن چین قرار دارد. هوآوِی بزرگ‌ترین شرکت ارائه کننده سرویس‌های ارتباطی پس از پیشی گرفتن از اریکسون در سال ۲۰۱۲ در جهان است. هواوِی بیش از ۱۴۰٫۰۰۰ کارمند در سراسر دنیا دارد که حدود ۴۶٪ درصد در بخش تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. این شرکت حدود ۲۰ موسسه تحقیق و توسعه در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه دارد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۳٫۷۴ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد. در سال ۲۰۱۰ هیوا وِی سود ۳٫۷ میلیارد دلار را ثبت کرد. محصولات و خدماتش در ۱۴۰ کشور به کار گرفته شده و در حال حاضر ۴۵ شرکت از ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی استفاده می‌کنند.
شرکت هواوی محصولات مصرفی متنوعی برای استفاده ی مصرف کنندگان نهایی (عموم مردم) شامل انواع مختلفی از مودم usb، مودم بی سیم، ماژول ها، set-top box، ترمینال های بی سیم، گوشی های تلفن همراه و محصولات ویدیویی را به بازار عرضه کرده است. آخرین محصولات این شرکت در حوزه تلفن همراه شامل G6,Honor 3C Play,Honor 6,Honor 3X Pro,Ascend Mate7,Ascend G630,p7,p6و Honor 4X و Honor Holly وAscend G7 هستند.

متن بالا مختصری درباره شرکت چینی هواوی است. برگردیم به سراغ ادامه “اما…” و ببینیم که تیتر مطلب برای چیست؟

303030-5

بیشتر از چندین ماه است با گوشی های هواوی سر و کله میزنم. جدای از تجربه های شخصی، با گشت و گذار و مطالعه سایت های تکنولوژی به نتیجه ای واحد رسیدم که برای شما بازگو می کنم.

 چندین ماه قبل بود که گوشی هواوی G750 را تهیه کردم. پس از چند ساعت کار و تحمل لگ های رابط کاربری و به اصطلاح هنگ کردن های بسیار شارژ گوشی ته کشید. گوشی را به شارژر متصل کردم و منتظر شدم تا کمی قوت بگیرد. هنگام شارژ با گوشی کمی کلنجار رفتم. دیدم تاچ دستگاه مشکل دارد. گوشی را ریستارت یا راه اندازی مجدد کردم. کمی با تاچ دستگاه کار کردم. باز هم دیدم مشکل دارد. مشکلش این بود که من نقطه ای از صفحه نمایش را لمس می کردم، نقطه ای به فاصله یک سانتی متر آنطرف تر عمل می کرد. گوشی هنوز به شارژر متصل بود. آن را از شارژر کندم. اینبار بدون مشکل کار می کرد. اما هنگام کار با صفحه کلیدش همان مشکل را داشت.

دستگاه را به فروشنده بازگرداندم. اما از آنجایی که کنجکاو بودم، دستگاه دیگری از همان مدل را گرفتم. در کمال ناباوری همان مشکل را مشاهد نمودم. دستگاه را به فروشنده عودت دادم. پس از تست ایشان هم به نتیجه بنده رسید.

این تجربه در ذهنم ماند. چند وقت بعد اقدام به خرید گوشی هواوی Honor 3C نمودم. شروع به کار با گوشی کردم. در بدو شروع گوشی 20 درصد شارژ داشت. کمتر از 5 دقیقه طول کشید که شارژم از 20 درصد به 10 درصد رسید. پیش خودم فکر کردم دلیلش شارژ اولیه است.

گوشی را خاموش و به شارژ وصل کردم. بعد از چند ساعت گوشی به 100 رسید. ساعت 11 شب گوشی را از شارژر جدا کردم. کمی کلنجار رفتم. کمی وبگردی. کمی دانلود. 20 دقیقه طول نکشید که گوشی از 100 به 80 رسید. جای تعجب بود. انگار مشکلی وجود داشت.

گوشی را کنار گذاشتم تا صبح. ساعت 7 صبح در کمال ناباوری دیدم که شارژ دستگاه به 60 رسیده است. پس از یک ساعت کار شارژ دستگاه به 15 درصد رسید. این کار با دستگاه دیگر از همان مدل انجام شد. همان نتیجه را داد. کار را با دستگاه دیگر با مدل هواوی Y600 انجام دادیم. کمی بهتر بود. ولی در مقایسه با سایر برندها می توان گفت افتضاحی بیش نبود. چه پروسه ای این شارژ را مصرف می کند؟ مشکل باتری گوشی های هواوی چیست؟ البته به جز سری Mate.

3-huawei-ascendmate2-070114

مدتی گذشت تا دستگاه هواوی Acsend Mate 7 را تهیه کردم. نمی توان به باتری این دستگاه خرده گرفت. باتری 4100 میلی آمپری Mate 7 به راحتی دو روز کامل شما را تامین می کند. اما باز هم مشکل لگ شدید را در رابط کاربری هنوز مشاهده کردم. مشکل تاچ هنگام کار با صفحه کلید دستگاه همچنان آزار می داد. مشکل دیگر دستگاه هنگ کردن ناگهانی و ریستارت شدن خود به خودی بود. این مشکلات برای یک پرچمدار کمی بعید است. ولی وجود دارد.

کافیست یکی از دستگاه های هواوی را امتحان کنید تا به نتایج بالا برسید. استثنایی وجود ندارد. اطمینان داشته باشید که اینگونه است.

این می تواند دلیل ارزان بودن گوشی های چینی هواوی باشد. اما آیا ارزشش را دارد؟ از من می پرسید. می گویم خیر! این یک حقیقت است که شما باید برای خود احترام بگذارید. وقتی تولیده کننده ای با تولید دستگاهی بی کیفیت و مشکل ساز احترام مصرف کننده را زیر پا می گذارد، شما با نخریدن آن احترام خود را حفظ کنید.

بحث کیفیت گوشی های هواوی موضوعی است و بحث پشتیبانی نیز موضوعی دیگر. هنوز آپدیت یا بروزرسانی مناسبی برای هیچ یک از گوشی های هواوی منتشر نشده است. البته تا به این تاریخ.

شما چه فکر می کنید؟ آیا دستگاه هواوی دارید که از آن راضی باشید؟ بخش نظرات با شما!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد